5 Kebaikan Makanan Pedas



Ada segelintir dari kita yang tidak makan, makanan yang pedas-pedas. tapi ini lah rahsia di sebalik makanan yang pedas-pedas. 

1. Menurunkan berat badan
Siapapun pasti setuju, makanan apapun kalau diberi sambal pasti akan lebih menambat selera. kalau boleh, makanan diet anda pun mesti nak kena ada sambal. kalau hal ini boleh membuat anda boleh menikmati makanan sihat dengan lebih berselera, kenapa tidak? Lagipun, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolismae anda. Kajian menunjukkan bahawa bahan utama dalam cili, iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit.


2. Menyihatkan jantung
Hasil kajian juga menunjukkan, budaya makan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah. Alasanya, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolesterol yang berat, sedangkan kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.


3. Mencegah kanser
Kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. sedangkan kunyit yang dijadikan bahan dalam kari dan mustard, boleh memperlambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk memberikan hasil semaksima mungkin, Campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 peratus lebih banyak.


4. Menurunkan tekanan darah
Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. kombinasi ini boleh mengurangkan sistem kardiovaskular.


5. Mengurangkan strees
Makanan pedas boleh meningkatkan produksi hormon yang memberi rasa ketenangan, seperti serotonin hasilnya makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan strees.

Comments

Popular posts from this blog

Result Sijil Pelajaran Malaysia(SPM)

Mencari Kedamaian Hati

Jalan-Jalan Di Ladang Anggur Sendayan Village.